Translate

21 Eylül 2013 Cumartesi

MEDYADAKİ GÜZELLİK ALGISI-1-


''Ürünler reklamlardan daha fazla satılıyor. Asıl olarak onların değerleri , görüntüleri , aşkın kavramı ve belki de en önemlisi başarı kavramı satılıyor. Daha iyi bir seviyeye getirebilmek için, reklamlar bize kim olduğumuzu ve kim olmamızı söylüyorlar.'' - (Jean Kilbourne, Killing Us Softly 4)

Benim televizyonum genel olarak benim odamda. Televizyonda ne oynuyor diye kafamı kaldırıp baktığım zaman , sıklıkla bir şirketin bana ne satmaya çalıştığını bilmeden seyrediyorum. Reklamlardaki kadınlar genellikle inanılmaz güzel oluyorlar. Onların güzelliklerinin reklam amaçlı olduğu yapılan makyajlarla , saç boyasıyla , dişleriyle ve giyim şekilleriyle çok belli oluyor . Reklamın sonunda aktristin bir güzellik objesine neden duygusallığın bir satış stratejisi gibi  odaklandığını merak ediyorum.

Medya kültürümüz üzerinde toplu bir etkiye sahip. Gerçekte , medyanın bizi etkilediği apaçık ortada.Bunun etkisini reddetsek bile ya da neden , nasıl etkili olduğunu keşfetsek bile bizi etkilemeye devam ediyor. Şanslıyız ki, güçsüz hissetmemize gerek yok çünkü bu dünya ve bu toplum hiçbir zaman mükemmel olmayacak. Bu yüzden toplumsal değişime yönelik bir fırsat vardır.

Şimdi sırada reklamların bize vermek istediği fikirler ya da yalanlar . İleride cinsiyetlerin fikirlerini önemsememeye çalışacağız , kadının bir cinsel tema olarak değerlendirmenin yerine.  daha çok güzellik standartlarına odaklanacağız. 




Dove'un bu reklamdaki sloganı  '' No wonder our perception of beauty is distorted ''. Bu reklamın.basın medyasında çok yaygın bir uygulama alanına sahip olduğunu biliyoruz. Ama ilan panosunda ve televizyonlarda sıklıkla gördüğümüz bu tarz güzellik sunumlarını göz önünde bulundurarak , bu fikirlerin hala ticari reklama uygun olduğunu anlayabiliyoruz.

Sıradaki Sunsilk adlı reklamdaki iletilmek istenen mesaja bir bakalım.


Bu videoda kendimizi güvenli ve güzel hissetmenin yeterli olmadığı görülüyor. Herkesi kendimize güvendiğimizi ve güzel olduğumuzu ikna etmek zorundayız. Bu reklamdaki anlatılmak istenen güzellik , birisinin sizi kıskanabilme yeteneğini göstermek yani standart olmanın ve ideal güzelliğe sahip olmanın alışkanlığı gibi açıklanabilir. Aynı zamanda gerçekleri göz önünde bulundurarak güzelliğin acı olduğunu  ve aynı zamanda bir bedeli sahip olduğunu biliyoruz(bunun bedeli estetik yaptırmak ya da terapi seansları).

Başka bir firmada bize şunu öneriyor : Crest-3D White Arctic Fresh Toothoaste ile dikkatleri üzerinizde bulacaksınız.


Bu firmanın sloganı da :  ''What will a 3D  white smile do for you?''. Peki bu firma size fiziksel güzelliğe sahip olmanın gerçek aşkı bulmanıza yardımcı olabileceğini mi öneriyor?  Bu firmanın size , etkili bir gülüşe sahip olacağınızı size farkettireceğini ve istediğiniz gülüşü bulacağınızı öneriyor. Kadınlar, erkekler için  kesin bir çekiciliğe ulaştıkları zaman, rüyalarının gerçekleşeceğini belirtiyor.

Eğer televizyon başındayken dikkatlice reklamlara bakarsanız , firmaların ürünlerini satmak için bize bazı mesajlar gönderdiğini farkedeceksiniz. Bu mesajlarda : ''ürünü al ; daha mutlu , mükemmel ve beğenilen ol'' mesajı verilmeye çalışılmaktadır. Firmalar sanki sadece bir dezavantaja sahipmişiz gibi bizi kendi ürünlerini almamıza teşfik ediyorlar. Yani mükemmel güzelliğe sadece bir adım varmış gibi hissettirmeye çalışıyorlar

Sıradaki clip Killing Us Softly 4 adlı bir belgesel.


Konuşmacı Jean Kilbourne bu clipte bizim incelik ve ideal güzellik takıntımızın halk sağlık problemi olmaya başladığından bahsediyor. Kadınların sadece güzelliklerine göre değerlendirme düşüncesi genç yaşta şekillenmeye başlıyor. Genç kızların yeni modalarına bakacak olursak kılıktan kılığa girdiklerini görebiliriz. Sadece geçen senenin Amerikan Plastik Cerrah raporlarına bakacak olursak yaklaşık 15 milyon dolar harcandığını görebiliriz.


Sırada son zamanlarda konuşulan başka bir Dove reklamı var.


Bu videonun amacı kendimizi bu kadar çok eleştirmemeliyiz , kendi hayatımızı kendimiz şekillendiririz. Genellikle firmalarının kendi ürünlerini satmak için reklamlarında vermeye çalıştığı buna benzer mesajlar olmasına rağmen bu reklamda ise satılması istenen ürün yerine doğal güzelliğe vurgu yapılmak amaçlanıyor. Kendini standart kalıplarla karşılaştırma çünkü standartlar kişiden kişiye değişebilir.

by Jasmine McCain, Staff Writer

Çeviri Meçhul Besteci






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder